Popular Posts

Wednesday, October 20, 2010

Nikmat yang Dilupakan

Pagi ini saya bangun dengan kepala yang ‘ringan’ dan segar setelah tidur hampir 10 jam semalam. Sudah lama rasanya tidak menikmati tidur yang begitu lama. Sakit kepala dan mata yang teruk semalam membuatkan saya tidak punya pilihan melainkan memejamkan mata dan tidur sahaja.

Sepanjang semester ini, saya sering mengeluh dengan masa yang tidak cukup dan pelbagai perkara yang menguji diri saya. Kesibukan yang saya lalui setiap hari membuatkan saya hampir terlupa kepada nikmat yang Allah berikan. Setelah hilang satu nikmat (lapang), petang semalam satu lagi nikmat ditarik oleh-Nya – nikmat sihat. Benarlah kata orang, ‘kesihatan itu ibarat mahkota yang berada di atas kepala orang sihat dan hanya orang sakit sahaja yang dapat melihat mahkota itu’. kesakitan semalam telah membuatkan saya tersedar daripada ‘mimpi’. Alhamdulillah, kesakitan semalam juga telah mengingatkan saya tentang nikmat yang saya sering terlupa. Terima kasih Ya Allah!

Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Dua kenikmatan yang sering membuat manusia tertipu ialah sihat dan waktu kosong.” (Riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas)




~Ingat 5 Sebelum 5 ~
Lapang sebelum sempit.
Sihat sebelum sakit.
Kaya sebelum miskin.
Muda sebelum tua.
Hidup sebelum mati.

No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....