Skip to main content

Kanak-kanak Ribena



Dahulu semasa saya masih di bawah graduasi (baca: undergraduate), teman-teman sangat gemar menggelarkan saya sebagai kanak-kanak ribena. Tapi selepas tamat belajar dan bekerja sementara, saya akhirnya telah bertemu dengan kanak-kanak yang lebih ribena daripada saya. Eh.

Saya suka tengok gambar budak-budak ni kalau stress. Tsk tsk.. Dan tadaa… Saya ada cerita untuk dikongsikan sementelah saya tidak bekerja lagi di situ dan saya rasa selamat untuk bercerita tanpa ada rakan-rakan yang cuba untuk menskodeng tempat saya bekerja *sambil toleh kiri kanan* Hehehe…


Ini Ammar Aizat. Setiap kali saya nak ajar Iqra’, memang berhempas-pulas dengan budak ni. Semua cara saya pernah cuba – dari cara lembut sampai cara kasar. Pujuk bagai, ugut tak bagi balik rumah kalau taknak ngaji, tarik telinga, pegang kepala serta tarik kaki dan tangan untuk paksa dia ngaji. Haish. Memang saya tak dapat nak tahan rasa nak gelak besar-besaran semasa melakukan semua perbuatan di atas. Tapi dia masih buat ‘dunno’ dengan memandang ke tempat lain atau memejam mata, semata-mata sebab taknak baca Iqra’!



Ini pulak Aina Faqihah. Budak bijak yang petah bercakap. Awaslah cikgu kalau berkata-kata dalam kelas tanpa berfikir terlebih dahulu. Setiap butiran dan leteran kata-kata saya dalam kelas diikutnya dengan gaya yang garang tu. Huii, memang sebijik lah, boleh masuk pertandingan ‘tiru gaya cikgu’. Cikgu yang malu sendiri. Huhuhu…




Ini pulak Amier Suhairi. Bagus budaknya. Hormat cikgu dan mendengar kata, err tapi hanya untuk beberapa minit ja. Kalau ada ‘geng’, suka menghilangkan diri dari kelas. Berlari keluar tanpa pengetahuan cikgu, sampai cikgu kena maen kejar-kejar dengan dia, kepung untuk tangkap dia masuk semula dalam kelas. Peluh hooo.. Tapi kalau takdak ‘geng’, baik dan santun. Siap tarik tangan cikgu, ajak cikgu teman maen papan lungsur. Hihi..



Ini namanya Nur Atiqah. Nampak diam dan pemalu. Ke mana-mana pasti dengan botol susu. Kalau botolnya diambil, nanti siaplah cikgu dengar ‘nyanyian’nya nakkan botol balik. Kalau waktu ngaji Iqra’ pun taknak lepas botol susu. Kadang-kadang kalau mood tak baek dan tak mau mengaji, botol susu tulah yang saya jadikan umpan untuk paksa dia ngaji. Culik botol susu, nanti dia akan ikot apa yang cikgu suruh, asalkan dapat balik botol. Heh.



Ini pulak Syed Nasrin. Nampak hensem dan macho. Tapi setiap pagi akan meraung bila dihantar ke tadika. Cikgu kena cukup tenaga untuk heret ini budak masuk ke dalam pagar tadika. Kalau tengah mengajar pun, tiba-tiba boleh berlinang air mata, “nak balik” katanya. Time makan pun kena pujuk. Cara keras memang tak pandang. Jadi, cikgu kena berlembut dan cakap dengan kasih sayang baru cair. Haih.



Yang ini namanya Nurin Farhana. Manja dan mudah mesra dengan cikgu. Tapi kalau dia buat salah dan ditegur atau dimarahi cikgu, tiada kompromi dia nak buat apa-apa kerja yang cikgu suruh selepas tu. Budak bijak juga ni. Tahu apa yang dia akan jawab kat cikgu bila ditanya kenapa duduk jauh-jauh dan tak nak buat kerja yang cikgu suruh? “Tadi cikgu marah kite, sekarang cikgu nak suruh-suruh kite buat keje pulak.” Adoila… Hmm, di sini cikgu perlu menjelaskan rasional tindakan cikgu sebelum ini dalam usaha memujuk dan menyejuk hati budak comel ini. Haha.. Padan muka cikgu!

Hmm, cerita di atas belum lagi bab tiba-tiba seluar basah dan cikgu kena salin seluar baru, bab pijak-memijak kawan-kawan yang lebih lemah, bab menangis hampir setiap jam bermula pagi hingga tengah hari dan bab cikgu sebut nama polis untuk menakutkan murid. Maaf ye pakcik polis. Saya terpaksa guna nama polis, sebab anak murid saya tak pernah takut dengan cikgu. Dia hanya  takut untuk membuli kawan-kawan jika nama pakcik polis disebut. Hua...

P/s: Aku kangen bangat sama ini anak-anak. Kalaulah budak-budak ni tahu yang cikgu mereka pun suka menangis sama macam mereka.. Oh, alangkah!

Moral:
  1. Seorang guru sepatutnya menjadi contoh teladan kepada murid. If you want to teach your student about patient, you have to be patient at the first place.
  2. Guru perlu rajin menggali ilmu sebelum masuk ke kelas. A teacher need additional reading in order to deliver their lesson effectively. The content subject and the method of delivery - both are important in teaching learning process.
  3. Wahai guru, layanlah anak murid anda sebagaimana anda mahu anak anda sendiri dilayan oleh guru mereka nanti. Treat your students the way you want your children to be treated.

*Satu muhasabah diri, selepas 4 bulan bergelar guru tadika dan lebih setahun menambahkan ilmu dalam bidang pendidikan. Saya masih jahil sewaktu menjadi guru ketika itu dan sebenarnya banyak perkara yang perlu dibaiki.. :(

Comments

Popular posts from this blog

Synopsis of Hayy Ibn Yaqzhan

The story of Hayy Ibn Yaqzan takes place on an island uninhabited by human beings. There Hayy is found alone as an infant. Philosophers were of the opinion that he was born spontaneously when the mixture of elements reached an equilibrium state, making it possible for this mixture to receive a human soul from the divine world. Traditionalists believed that he was the son of a woman who chose to keep her marriage to her relative, Yaqzan, secret from her brother who ruled a neighbouring island and did not find any man qualified to marry his sister. After breastfeeding Hayy well, she put him in a box and threw it into the waters, which took him to the uninhabited island.
            A deer who had just lost her son and was still experiencing the feelings of motherhood heard Hayy's cries. She suckled him, protected him from harmful things and took care of him until she died when he was seven years of age. By then he had learned to imitate other animals in speech, and he cove…

Thinking Styles in the Qur’an

The Qur’an is Allah’s word which was revealed to His Last Prophet Muhammad (peace be upon him) to be conveyed and communicated to all humankind. Thus, it is not surprising to find that the Qur’an uses a variety of thinking styles. Every style is carefully and effectively used to fulfill certain objectives. These styles of thinking are used to widen the scope of human perception in order to have a better understanding of the message and to live a better life in this world. They may also be taken as means for communicating the message to people with different cognitive preferences.




Some of thinking styles used by the Qur’an are as follows:
1)Inquisitive thinking style -Asking questions is one of the most effective tools in teaching and learning since it leads to the development of new connections in the brain’s neural network which, in turn, leads to new ideas and concepts. -Thought provoking questions can be noted as a general phenomenon in the Qur’an to invoke people to think. More tha…

Fractions in Daily Life

In our life, we often use fractions to represent parts of a whole. Do you realize that? Okay, let’s look at examples of fractions that we use in our daily life:If you walk down a street, you probably would get a third of the way before you stop at a junction. After all, the walk down the street is a fraction: 1/3.Another example is when you buy a birthday cake. Then, you have to divide the cake among twelve of your friends. It means that, each one of your friends will get a fraction of the cake: 1/12.You use fractions every time you look at a clock: quarter past (1/4) and half past (1/2). In fact, all time telling fractions of x/60.The next example is when you want to make a drink, let say a glass of orange.You probably will mix one part of orange cordial with 4 parts of plain water. Thus, the fractions involve are: 1/5 of cordial and 4/5 of plain water.Lastly, fractions also can be found in any recipes: half cup of milk, ¼ teaspoon of baking powder and so forth.I also found a Quranic…