Popular Posts

Sunday, July 1, 2012

Yang Hidup & Mati

Dari Abu Musa RA Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan orang yang berzikir dengan yang tidak berzikir, seperti orang yang hidup dan orang yang mati.” (HR Bukhari fi ad-Da’awat, 11/208).

Hidup dan mati. Begitulah gambaran yang diungkapkan oleh Rasulullah SAW bagi menggembarkan orang yang berzikir dan yang tidak. Apakah dimensi, fungsi, serta kedudukan zikir sehingga orang yang melakukannya diibaratkan seperti yang hidup manakala yang tidak melakukannya digelar sebagai mati?

Fungsi dan kedudukan zikir bagi hati setara dengan fungsi makanan bagi tubuh. Seseorang yang tidak memenuhi keperluan ruang hati dan rohnya dengan zikir, samalah umpama tubuh yang tidak diberi bekalan makanan sebagai sumber kekuatan. Tubuh yang tidak memperolehi makanan akan menjadi lemah, tidak berdaya dan mudah diserang penyakit. Apabila keadaan ini berterusan, ia akan menyebabkan kebuluran dan padahnya adalah membawa maut. Demikian juga dengan hati yang kosong dari zikrullah. Zikir ialah makanan bagi hati. Semakin hari hati semakin lemah apabila makan tidak diperolehi. Ia akan mudah terumbang-ambing, goya dan resah. Hati menjadi mudah dikuasai hawa nafsu yang dkendalikan syaitan disebabkan tiada daya ketahanan. Akhirnya apabila keadaan ini berterusan, hati juga akan menemui nasib sebagaiamana yang menimpa tubuh iaitu mati.

Hati yang mati adalah hati yang tidak dapat menjalankan apa-apa fungsi. Manusia yang memiliki hati yang sakit atau mati, adalah manusia yang hidup tanpa nilai, tanpa pengemudi. Neraca penentuan sikapnya hanya ditentukan oleh kehendak hawa nafsu. Keadaan meeka ini lebih dahsyat jika dibandingkan dengan orang yang mati fizikalnya. Manusia yang mati secara fizikal tidak membawa kemudharatan kepada manusia di sekelilingnya tetapi manusia yang mati hatinya akan merugikan malah memudharatkan orang lain. Orang yang mati hatinya akan bertindak dalam konteks memenuhi kehendak hawa nafsu serta kesenangan peribadi. Ini sudah tentu menjerumuskan diri sendiri ke lembah kehancuran serta menyeret sama manusia lain. Buktinya hari ini jika dilihat pada dada-dada akhbar, perbuatan jenayah dan kekejaman semakin berleluasa dari hari ke hari, akibat terlalu mengikut hawa nafsu sendiri.



Zikir sebagai ubat
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah pernah menyatakan, “Zikrullah bagi hati, seperti air bagi ikan. Bagaimana keadaan ikan bila keluar dari air?” Manakala Imam Hasan al-Basri, ulama terkemuka pada zaman tabi’in juga pernah menjawab keluhan seorang pemuda tentang kekesatan hatinya. Beliau mengatakan, “Ubati hatimu dengan zikir.”

Hati yang rutin diisi dengan zikir kepada Allah akan menjadi kuat, teguh, istiqamah serta mampu mematahkan serangan dan pengaruh hawa nafsu yang dikendalikan oleh syaitan. Malah yang lebih penting, hati ini akan dekat kepada Allah, terhindar dari rasa keluh-kesah dan gelisah. Hati dan wajahnya pula memancarkan sinar, selalu optimis, sukacita dan gembira. Zikrullah (mengingati Allah) bukan sekadar kita mengingati Allah malah secara timbal balik akan menjadikan Allah ingat kepada orang yang melakukannya. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud,

“Berzikirlah kamu kepada-Ku, nescaya Aku ingat kepadamu.”
(Al-Baqarah: 152)
Paling utama
Zikrullah banyak ragamnya. Boleh dilakukan dengan menyebut asma’ Allah (nama-nama Allah), sifat dan memuji Allah seperti ucapan subhanallah, Alhamdulillah, la ilaha illallah, dan lain-lain zikir seperti yang diajar oleh Rasulullah SAW. Selan zikir-zikir tersebut, zikir yang paling utama ialah tilawatul Qur’an. Al-Qur’an merupakan sumber penawar dan ubat pelbagai penyakit hati. Ini bertepatan dengan janji Allah SWT seperti firman-Nya,

“Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orag-orang yang beriman.”
(Yunus: 57)

“Dan Kami turunkan dari al-Qur’an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, dan al-Qur’an itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.”
(Al-Isra’: 82)

Penawar
Al-Qur’an merupakan penawar dan penjelas – penawar atau ubat bagi penyakit syahwat, dan penjelas bagi yang haq dan batil. Di samping itu, ia juga dapat membentuk kebersihan hati dan kejernihan persepsi. Dengan hati yang bersih dan pandangan yang lurus, hidup seseorang menjadi tenang dan istiqamah.

“Ketahuilah, bahawa dengan mengingati Allah hati menjadi tenang.”
(Ar-Ra’du: 28)


 Sumber: Mihwar.

No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....