Popular Posts

Thursday, November 25, 2010

Kisah Monyet

Situasi 1:

Seekor monyet sedang berehat-rehat di atas sepohon kelapa. Angin bayu petang yang bertiup lembut melenakan si monyet dan akhirnya membuatkan si monyet terus hanyut dibuai mimpi. Si monyet terus leka dengan mimpinya sehinggakan tanpa disedari , dia terjatuh daripada pokok tersebut.

Situasi 2:

Si monyet sedang berehat dia atas sepohon pokok. Tiba-tiba angin taufan datang dengan kuat sekali. Si monyet yang terkejut dengan keadaan itu terus mencapai dahan pokok dan berpaut dengan sekuat hati. Setelah taufan mula reda, si monyet pun turut daripada pokok itu dengan selamat.

Pengajaran:

Si monyet yang merasa selesa dan leka dengan hembusan angin lembut itu akhirnya telah terjatuh daripada pokok, manakala taufan yang datang menyerang si monyet telah membuatkannya sentiasa berjaga-jaga dan berusaha keras agar keselamatannya terjamin. Begitu juga halnya dengan manusia. Apabila berada dalam 'comfort zone', manusia mudah lupa akan Tuhannya. Manusia mudah leka dengan kesenangan dan nikmat dunia. Namun, apabila diuji dan ditimpakan dengan kesusahan dan cubaan manusia akan kembali kepada Tuhannya. Kesusahan yang dilalui akan membuatkan manusia mengingati Penciptanya semula.

"Apabila Allah ingin memberi sesuatu kebaikan kepada hamba-Nya, Dia akan menimpakan hamba-Nya dengan cubaan."

( Al-Bukhari)

Ujian Allah itu tanda Allah sayangkan kita. Dia menguji hamba-Nya sebagai peringatan, agar hamba-Nya tidak terus leka dan hanyut dibuai arus dunia. Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....