Popular Posts

Sunday, December 30, 2012

Jalan-jalan Cari Pahala


Jumaat, pagi.

Setelah selesai melakukan tugasan di masjid, saya mencari tempat untuk berehat sebentar sementara menanti tamat waktu bertugas. Sekejap buka Quran, sekejap baca buku. Tiba-tiba saya disapa oleh seseorang.

“Assalamu’alaikum.”

“'Alaikumussalam.”

“Kaifa haluki?”

“Alhamdulillah, bikhoir.”

“MasyaAllah… Blablalala…” (Alamak, dia speaking Arab pulak dengan saya… sudah!)

“Sorry, I can’t understand you. I just remember the basic Arabic.” 

Jujur saya mengaku sambil tersenyum.

“Oh, I see. Are you Kelantan?”

“No, I’m not.”

“I’m finding someone from Kelantan… blablabla..” (dia cakap arab lagi da)

Dia ialah seorang wanita. Kelihatan usianya sekitar 40-an. Kemudian dia berlegar-legar mencari orang yang dimaksudkan. Kemudian, dia datang semula ke tempat saya duduk tadi.

“What are you doing?”

“Are you studying? Are you reading Quran?”

“I just read the translation.”

Dia tanya saya dalam B. Arab.. “Can you read Quran?”

“Yes.”

Selepas tu, semua percakapannya dalam bahasa Arab. Oh, saya memang blur. Hanya boleh menangkap beberapa patah perkataan.

Tengah blur tu, tiba-tiba muncul pula dua orang perempuan muda berpurdah. Mereka senyum-senyum pada saya bila tengok saya tak faham percakapan makcik tadi. Salah seorangnya datang dan menjadi penterjemah. 

Katanya makcik tu nak saya bacakan Quran, kemudian dia nak terjemahkan.

Saya pun membacakan separuh daripada muka surat dan makcik tadi menterjemahkan dalam bahasa Arab, dan perempuan tadi menterjemah ke dalam bahasa Melayu. Makcik tu menceritakan tentang ‘Arasy Allah – makhluk Allah yang paling besar. Juga sifat-sifat Allah yang tidak sama dengan manusia dan kebesaran Allah yang mencipta bumi, langit, sungai-sungai, tumbuhan dan sebagainya. Juga mentafsirkan ayat ke-11 surah Syura.

Saya mendengar dalam kedua-dua bahasa, sambil mengangguk-angguk faham. Dalam masa yang sama, hati saya masih tertanya, “Siapa makcik ni? Siapa pulak penterjemah ni?”

Subhanallah. Saya memang blur.

Setelah selesai makcik tadi menterjemah, barulah kami berkenalan. Makcik tadi berasal dari Lubnan. Salah seorang perempuan tadi pula ialah pelajar UM. Saya pun bertanya pada mereka, bagaimana boleh kenal makcik tadi. Salah seorangnya mengaku pernah berjumpa beliau pada tahun lepas, di masjid yang sama.
Mereka tidak pernah berjanji. Tapi hari ini mereka bertemu lagi. Hanya untuk berkongsi dan bercerita tentang keagungan Allah.

Dalam hati saya berkata, "Mungkin makcik tadi nak berkongsi ilmu yang dia ada. Sekurang-kurangnya dapat juga pahala, dan pahala akan berganda-ganda lagi apabila ilmu yang dikongsi tu diamalkan oleh orang lain. Dan betapa pemurahnya Allah, orang yang menyampaikan ilmu akan mendapat pahala yang sama dengan pahala orang yang mengamalkan ilmu yang diajarkan tadi, tanpa berkurang sedikitpun.

MasyaAllah!

Dan saya berazam untuk berkongsi ilmu yang saya ada dengan orang terdekat di sekitar saya, biidznillah...

"Bertaqwalah kepada Allah walau di mana jua kamu berada, dan turutilah segala kejahatan yang kamu lakukan itu dengan kebaikan, nescaya ia akan menghilangkan kejahatan tersebut. Dan berakhlaklah kepada manusia dengan akhlak yg mulia."
(Hadis Riwayat At-Termizi dan Ahmad)




P/s: Kena banyak buat baik, moga-moga pahala kebaikan yang dibuat mampu untuk memadam dosa-dosa lalu. Allah menilai walau sekecil-kecil kebaikan...

  • senyum itu sedekah
  • menolong orang dalam kesusahan itu sedekah
  • solat dhuha itu sedekah
  • membuang benda yang menghalang laluan/ jalan itu sedekah
  • memberi nasihat itu sedekah
  • berzikir itu sedekah
  • merenung ciptaan Allah sambil mengingati-Nya juga sedekah
  • niat nak buat baik, dah dapat 1 pahala. belum buat lagi tu..
dan ada baaaaaanyak lagi. Jom!

No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....