Popular Posts

Friday, January 6, 2012

Target


Assalamualaikum…

Alhamdulillah, tinggal satu paper lagi… dan semester ini bakal ditamatkan, insyaAllah. Semester depan yang lebih mencabar pastinya menanti. Fuh!

Bosan
Anda pernah rasa bosan dalam hidup? Tak tahu nak buat apa. Semua benda dah pernah buat. Bosan dengan kerja yang sama setiap hari. Exam lambat lagi, nak study pun rasa macam malas. Asyik ulang benda yang sama. Apa nak buat ni?? Saya pernah rasa semua tu. Hidup bosan kalau tak ada cabaran. Betul tak?

Target
Apa yang saya buat? Saya tahu yang exam lambat lagi. Buat apa nak teruk-teruk study. Nanti-nanti pun boleh study apa.. Jadi, untuk membuatkan hidup tak membosankan dan lebih bermakna (cewah), saya tetapkan target dan rancang perkara-perkara baru.  Contohnya, hari ni mesti habiskan at least 2 chapter study subjek A, sebab besok nak study 2 chapter subjek B. By hook or by crook kena jugak habiskan study tu. Ataupun contoh yang lain, hari ni mesti siapkan semua kerja rumah, sebab besok nak ziarah saudara-mara atau berjumpa kawan. Haa, yang ni best. =)

Pics from Google.com

Hidup tanpa cabaran, bisa buatkan kita mengantuk dan leka. Hidup tanpa target, bisa buatkan kita melencong dan tersesat. Setiap orang punya cabaran masing-masing mengikut kemampuan yang telah ditetapkan Allah. Terpulang kepada individidu sama ada ingin mengambil tahu atau buat tidak tahu akan amanah yang Allah berikan.

Apa yang pasti, tujuan Allah menciptakan kita bukanlah sia-sia melainkan untuk beribadah kepada-Nya. Namun, dalam beribadah, manusia tidak harus melupakan tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat. Ibadat dan sosial haruslah seiring.  Kata pensyarah saya, “contoh yang terbaik ialah Nabi Muhammad. Baginda tidak terperuk di dalam Gua Hira’ dan terus-menerus beribadat kepada Allah, tetapi baginda tetap turun dari gua dan bertemu dengan masyarakat, menyampaikan ajaran yang diterima-Nya dan berakhlak mulia dalam berurusan dengan masyarakat. Akhlak baginda ialah al-Quran.”

Walaupun contoh tersebut terlalu tinggi untuk kita yang biasa-biasa ini, namun sebagai umatnya kita boleh jadikan teladan dan sempadan dalam kehidupan. Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....