Popular Posts

Sunday, January 9, 2011

Pergi Tak Kembali

Sebaik-baik penasihat ialah mati. Mati ialah penghapus segala nikmat di dunia ini. Jika hati resah gelisah, jiwa tidak keruan, perbanyakkanlah mengingati mati. Kematian mampu untuk mengingatkan makhluk kepada Khalik dan meringankan beban yang ditanggung di dunia. Mati juga merupakan pemisah antara kehidupan fana di dunia dan kehidupan baqa’ di akhirat.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati."

(Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abidunya).

Mati itu pasti. Kematian pasti akan datang menjemput tidak mengira usia, pangkat mahupun taraf kesihatan seseorang. Allah berfirman:

“Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”

(Al-Anbiya’: 35)

“Kamilah yang menentukan (dan menetapkan masa) kematian (tiap-tiap seorang) di antara kamu, dan Kami tidak akan sekali-kali dapat dikalahkan atau dilemahkan.”

(Al-Waaqi’ah: 60)

Panjang atau pendek umur seseorang bukanlah ukuran. Namun, keberkatan usia itulah yang lebih utama. Tiga cara untuk mendapatkan usia yang berkat:

  1. Menjauhi perkara yang dilarang oleh Allah.
  2. Menjauhi perkara yang sia-sia atau lagho.
  3. Berlumba-lumba melakukan kebaikan.

Dunia hanyalah persinggahan sementara, jambatan menuju ke akhirat yang kekal abadi. Dunia ialah tempat untuk mencari dan mengumpulkan amalan sebagai bekalan untuk perjalanan jauh di ‘sana’ nanti. Umpama kereta yang diisi dengan petrol. Jika kita kehabisan petrol di dunia ini, kita mudah untuk mendapatkan bekalan petrol di stesen minyak yang berhampiran. Akan tetapi, jika kita kehabisan bekalan di 'sana' nanti sudah tentu kita tidak mampu lagi kembali ke dunia untuk mengisi bekalan yang kehabisan itu.

Usah bertangguh melakukan kebaikan, usah teragak-agak meninggalkan kemungkaran.

Rasulullah s.a.w bersabda: Sebaik-baik pekerjaan itu adalah pertengahan. Bekerjalah untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya. Dan bekerjalah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari.

(Riwayat Ibnu Asakir).

Kita tidak tahu bilakah giliran kita untuk menghadap Yang Esa – mungkin tahun depan, mungkin besok, mungkin sebentar lagi. Jadi, pergunakanlah masa yang ada sebaik-baiknya. Jika maut datang menjemput, perginya kita tidak akan kembali lagi.

Sekadar peringatan buat diri sendiri... (-_-)

No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....