Popular Posts

Monday, August 20, 2012

Mencari 'Sesuatu'

Petang tadi, kami menziarahi dia. Aku yang usulkan pada mak ayah untuk menziarahinya. Aku kira, aku perlu mencari ‘sesuatu’ buat bekalan untuk aku meneruskan langkahan kakiku, ataupun sekurang-kurangnya menumpang sedikit ketenangan buat pengubat hati yang sering bolak-balik. Alhamdulillah, kami berkesempatan menziarahinya dan dia ternyata amat gembira menerima kunjungan kami sekeluarga.

Setelah bertanya khabar dan ‘berbasa-basi’, aku menunggu butir-butir mutiara kata yang keluar daripada mulutnya (macam nak menadah berlian). Seperti biasa, dengan gaya bersahaja dan rendah hati dia bersuara menanyakan aku jika ada apa-apa nasihat yang ingin kuberikan padanya. Aku tersenyum senang. Aku katakan padanya, “Terbalik kot. Saya yang patut tanyakan soalan tu..” Dia membalas, “Agama tu nasihat. Kita saling berpesan-pesan. Kalau ada yang lupa, ada yang ingatkan..” Aku hanya mengangguk-angguk. Aku menunggu bait kata-katanya yang seterusnya. “Betoi dak?” Aku angguk lagi. Melihat pada aku yang mengangguk sedari tadi, dia bertanya lagi, “Betoi dak?” Aku cepat-cepat membalas, “Betul3x!” Mendengarkan jawapan aku yang tak ubah seperti Upin Ipin, dia lantas menegurku. Katanya, dia bukan mahu mendengar jawapan ‘betul’ aku, tapi dia cuma sengaja mahu sedarkan aku supaya aku tak lena. “Aik, tak lena pun..” Aku pantas menjawab. Dan dia menambah, “Bukan lena tidur, tapi ‘lena hati’”. Oh.. Alamak, terasa di hati! Ah, manusia memang mudah lupa! Dan aku salah seorang daripadanya. Astaghfirullah…

Kemudian, dia membacakan sebaris ayat yang amat kukenal dan kuhafal, cuma jarang kuhayati sebenar-benar akan maksudnya.

“Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarrah, nescaya dia akan melihat (balasan)nya.”
(Al-Zalzalah: 7)

Dia menjelaskan lagi dengan panjang lebar maksud ayat tersebut. Sangat dia menghayati maksud ayat tadi. Secara ringkasnya, apa yang kuingin kongsikan ialah - buatlah sesuatu walaupun ia dilihat kecil pada pandangan mata kita. Mana tahu, jika amalan kita yang sedikit tapi berterusan itu mampu menjadi penyelamat kita sewaktu pahala dan dosa kita ditimbang di neraca Allah kelak. Subhanallah! Nilai yang kecil itu pasti akan dilihat berganda-ganda besar jika ia dapat melebihkan timbangan pahala kita, yang mana waktu itu tiada siapa lagi yang dapat membantu kita melainkan diri sendiri… (T_T)

Katanya lagi, jika berkesempatan untuk menolong kontraktor yang sedang membina masjid, buatlah – walaupun hanya meletakkan satu bata sebagai dinding masjid – kerana ia bakal menjadi amal jariah kita buat bekalan di sana kelak. Allahuakbar! Betapa pemurahnya Allah yang memberikan segala nikmat -kaki, tangan, mulut, telinga, rezeki, pertolongan, serta memberikan ganjaran pahala untuk kita.. kerana saya pasti, Allah mahu kita (manusia) kembali ke tempat asal kita (syurga) yang kekal abadi, tempat di mana Adam dan Hawa dijadikan dulu, sebelum mereka diturunkan ke bumi dek kerana hasutan iblis laknatullah. Dan jihad yang paling besar ialah jihad melawan nafsu sendiri. Ya Allah, bantulah kami…

Daripada Abu Ruqaiyyah Tamim ibn Aus al-Daarie r.a. bahawa Nabi SAW telah bersabda: Agama itu adalah nasihat. Kami berkata: Untuk siapa? Baginda bersabda: Untuk Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk para lmam kaum muslimin dan untuk umat lslam seluruhnya.
(HR Muslim)

P/s: Teringat usrahku ketika di Kuantan. Kami membahasakan ayat al-Quran sebagai 'ayat cinta', dan al-Quran sebagai 'surat cinta'. Betapa indahnya kalam Allah yang terukir di dalam al-Quran, bahkan bisa menjadi penyembuh dan penawar bagi pelbagai penyakit. Ubat di kala susah dan senang. Jika susah, ia bisa menenangkan. Jika senang, ia bisa mengingatkan agar tidak leka. Allah..... 


No comments:

Post a Comment

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....