Popular Posts

Wednesday, May 5, 2010

Kerja

Salam…
Hari ni dapat cuti, alhamdulillah.. Diam tak diam dah hampir sebulan berada di rumah, dan baru lima hari melalui pengalaman bekerja waktu cuti ni. Pada awal bekerja, terasa agak kekok untuk menyesuaikan diri dengan keadaan. Bukannya apa, rasa ‘segan’ pulak bila terserempak dengan rakan-rakan atau saudara mara yang kebetulan berkunjung ke kedai. Kalau boleh terasa nak pakai topeng ja masa bekerja, hehe.. Namun kata orang, alah bisa tegal biasa. Bila dah serasi dengan keadaan, dah mula terasa senang walaupun bertemu rakan-rakan sekolah semasa bekerja. Dah tak kekok lagi. Sepanjang lima hari bekerja ni, pernah menjadi salesgirl dan cashier di dua buah kedai; kedai pakaian dan kedai kasut. Pengalaman bekerja di kedua-dua kedai sangatberbeza. Apapun, saya bersyukur kerana diberi peluang oleh Allah untuk bekerja sepanjang cuti ni. Sekurang-kurangnya tidaklah masa terbuang sewenang-wenangnya. Saya juga sedang belajar untuk menyesuaikan diri dengan rakan-rakan baru di sini, yang sememangnya sangat berbeza dengan rakan-rakan di universiti. Moga Allah terus mengekalkan iman di hati ini dan memberikan kesabaran untuk saya. Amin..

"Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".
(Ibrahim: 7)

Monday, April 26, 2010

Takdir, by Opick & Melly

Dihempas gelombang
Dilemparkan angin
Terkisah ku bersedih ku bahagia

Di indah dunia
Yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana-Nya

Semua berjalan dalam kehendak-Nya
Nafas hidup cinta dan segalanya

Dan tertakdir menjalani
segala kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Dan tertakdir menjalani
segala kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Bila mungkin ada luka Coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa Coba bersabarlah
Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti

Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati merindukan Dia
Karena hanya dengan-Nya hati tenang
Damai jiwa dan raga

Sunday, April 25, 2010

Cuti


Keadaan rumah yang masih belum siap...

Hari ni genaplah dua minggu saya berada di rumah. Alhamdulillah, Allah telah memberikan kesempatan kepada saya untuk bercuti panjang kali ini. Walaupun pada mulanya agak sukar untuk saya menerima kenyataan yang saya akan menghabiskan cuti yang lama di rumah, akhirnya saya akur. Saya percaya ada hikmah di sebalik setiap perkara yang berlaku ke atas diri saya. Mungkin cuti kali ini juga merupakan satu-satunya peluang keemasan untuk saya berbakti kepada kedua ibu bapa saya. Bukan senang untuk mendapat peluang sebegini semenjak saya belajar di Kuantan. Inilah masanya.

Cuti ini juga merupakan kesempatan untuk saya membantu mak dan ayah di rumah, memandangkan keadaan rumah kami yang masih dalam proses pembaikan. Rutin harian saya di rumah: memasak, mengemas, membeli barang keperluan dapur, menjadi pemandu mak dan adik, dan juga menjadi pembuat air (untuk pakcik yang buat rumah).. hehe.. Usaha saya untuk mencari pekerjaan sementara masih belum kesampaian buat masa ini. Jadi, saya membuat keputusan untuk menjadi pembantu suri rumah aje :-).

Harap-harapnya cuti yang panjang ini dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya (sekadar untuk menasihati diri yang sering leka). Sesekali saya cuba juga memaksa diri untuk membaca bacaan tambahan lain di rumah, kerana saya akui diri ini sangatlah susah untuk dipaksa tetapi saya gagahkan jua untuk keluar daripada ‘zon selesa’ saya. Bukannya senang untuk bermujahadah… Seringkali saya mengingatkan diri ini dengan satu pepatah Arab yang bermaksud: “Statiknya air akan membunuhnya, statiknya pemuda (dengan banyaknya masa lapang) akan membunuh dirinya.” Moga masa cuti saya ini bermanfaat bukan untuk diri saya sendiri, bahkan untuk keluarga saya dan orang di sekeliling saya, insyaAllah..

Saturday, April 3, 2010

A Note to Self




Dear Raihan,
Here are some reminders that you have to bear in mind for the time being:
1. Please, please and please do not ever feel tired or lazy to study. You only got one chance to live in this world. So, please utilize your time accordingly and properly.
“Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti?”
(6: 32)

2. Please do not ever feel frustrated, regret or sad if anything you wish doesn’t come true. It is Allah’s will. He always knows best for whatever the best for you.
“…boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”.
(2: 216)

3. Please do not give up for any difficulties and challenges that you encountered. Allah tests you only for the thing that suits you. You get it because you deserved it. He will never give you anything exceeds your ability.
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya”…
(2: 286)

4. Please do not think negative for any trials or difficulties that you faced. It is a platform for you to be a better person in future.
“If Allah wants to do good to somebody, He afflicts him with trials.”
(Sahih al-Bukhari)

5. Every cloud has a silver lining. Remember that there is always a good side behind a bad side.
“No fatigue, no disease, no sorrow, no sadness, no hurt, no distress befalls a Muslim, even if it were the prick he receives from a thorn, but Allah expiates some of his sins for that.”
(Sahih al-Bukhari)

Tuesday, March 30, 2010

my decision-long vacation

Salam friends,

Last night I’ve decided not to spend my three months vacation in Kuantan, due to some reasons. After taking into account about certain criteria such as our safety, monthly budget for food and shelter, I realize that it will just be a waste of money for us to work here. The salary will not fit our budget to stay here. After about a half day of discussion with my friend, I made up my mind to leave my car to a friend of mine in Jerantut. Hmmm, after going so far about working here, the final decision is to stay at home… It’s funny right? I had already being employed at the book store yesterday, and I have to tell them that I’m going to resign today! Whatever it is, I believe that there is a ‘hikmah’ behind everything that happens to me. InsyaAllah, I’ll find a better place to stay (a place where my heart is) and also my beloved people around me. Hopefully, I’ll utilize my long vacation in the best way.. insyaAllah, amin Ya Rabb!

Wednesday, February 24, 2010

I'm coming back!

Assalamualaikum w.b.t…

Hello there! Hmm, it has been a long time since I had log in to post my journal here. I was a bit busy this semester since it is already my fourth year of studying here and of course the capacity of workload and difficulty are also increases by the time. Sometimes, all the things make me forgot to eat and caused me having problem with my health. Sincerely, I could not remember how many times I went to the U clinic for sickness. Lastly, the doctor said that I need to take supplement or multivitamin in order to avoid me having the same health problem as before. Ok, let’s forget about my health condition. It will always make me missing my sweet home.

Actually, I was planning to go back home this week. Unfortunately, I just got 2 more assignments this evening and I know that it has to be settled down by this week. So, I decided not to go back home for this time. I hate doing last minute work because I don’t want to get involved in a hectic and stressful life. Hehe, I already experienced it for the whole semester (this semester) and determined not to add on what is already there for me. I know that I have to plan my time accordingly so as it will help me managing my schedule properly. Admittedly, as a normal human being there is sometimes where I could not bear doing all the works given to me and of course there will also be a time when I lose my patience towards everything surrounding me. This situation usually happens in unexpected time and I often being regret for what I had already done on that day. I’m so sorry my friend. I am not a perfect girl, but I’ll try my best to be a friend of yours. Maybe we will talk about friendship or relationship later. But, for the second time I’m sorry if I could not make time for you in a short run. Okay, see u later!

Tuesday, November 3, 2009

My Blog :-)

Assalamualaikum w.b.t,
Alhamdulillah, as being told before I had already finished my course-Instructional Technology for this semester. Since my first intention of creating this blog was for the requirement of this course, it is suppose to be ended now. However, I think it is better for me to continue this blog since I love writing. Maybe after this, I will include some of my personal views and so on. Hope that this blog will be beneficial for me and other people, insyaAllah..

Matematik dan Al-Quran

Assalamualaikum. Sebelum ni saya ada kongsikan tentang pecahan dan mengaitkannya dengan al-Quran dalam post Fractions in Daily Life  ....